En butikschef brugte sin særlige adgang til butikkens kassebeholdning til at berige sig selv i næsten et år.

En 31-årig kvinde er blevet idømt seks måneders betinget fængsel for underslæb, der over en periode blev begået i sin egenskab af butikschef.
Dommen, som Fyens Stiftstidende er i besiddelse af, blev afsagt den 12. maj. Det skriver Avisen Danmark.
Kvinden erkendte i retten at have tilegnet sig kontanter fra kassebeholdningen, men var dog ikke enig i det beløb, der blev nævnt i retten. Hun anslog selv sit udbytte til at være cirka 100.000 kroner.
Metoden var at undlade at lægge penge i bankposerne, men alligevel underskrive dem, så bogføringen fremstod korrekt.
Samlet underskrev hun fiktive bankposer til en værdi af 337.000 kroner i perioden fra den 1. januar 2022 til den 23. november 2022.
Et vidne fra butikken forklarede i retten, at den tiltalte mødte op på arbejde, selvom hun havde ferie. Det var udelukkende på de dage, hvor bankposerne blev afhentet, at hun dukkede.
Vidnet tilføjede desuden, at den kvindelige butikschef konsekvent sørgede for at tælle pengebeholdningen på egen hånd, på trods af at opgaven normalt roterede mellem flere af medarbejderne i butikken.
Retten lagde videoovervågning, vidneforklaring og de underskrevne bankposer til grund for sin afgørelse om, at underslæbet udgjorde i alt 337.000 danske kroner.
Den 31-årige meldte sig frivilligt til politiet den 23. oktober 2022, hvorfor det ikke tog lang tid for politiet at efterforske sagen.
Den lange sagsbehandlingstid siden anmeldelsen blev af retten anset som en formildende omstændighed, som derfor fik indflydelse på hendes straf.
Retten lagde i skærpende retning derimod vægt på, at forbrydelsen var begået i en betroet stilling over en periode på omkring ti måneder.