To mænd fængslet i sag om skyderi: Gav penge til mindreårig

To mænd er nu blevet varetægtsfængslet for medvirken til et skyderi mod en lejlighed i Bispeparken.

Foto: Roland Magnusson / Shutterstock.com

Yderligere to personer er blevet sat bag tremmer i en sag om en skudepisode den 8. juni mod en lejlighed i Bispeparken i Københavns nordvestkvarter.

De to anholdte mænd er henholdsvis 32 og 34 år, skriver Ritzau.

I retten fredag blev de to varetægtsfængslet, da sagen blev behandlet under et grundlovsforhør i dommervagten på Frederiksberg nær Vestre Fængsel.

Gav penge til mindreårig

Af sigtelsen fremgår det, at de to var med til at sørge for, at en mindreårig fra Sverige i perioden 7.-8. juni blev forsynet med kontanter og et SIM-kort.

Dette blev gjort for at gøre det muligt for vedkommende at holde forbindelsen til de øvrige involverede og ligeledes rejse til Bispebjerg Bakke.

Her skal den unge svensker ifølge anklagen have fået udleveret et automatvåben af mærket AK-47, som siden blev givet videre til den 17-årige dreng, der angiveligt affyrede skuddene mod lejligheden.

Målet blev ikke ramt

Lejligheden blev ramt af i alt 11 skud, som trængte gennem både hoveddøren og toiletdøren i lejligheden.

Personen, der ifølge sigtelsen mod den 17-årige var det tiltænkte mål, befandt sig dog i stuen og slap derfor uskadt fra den alvorlige hændelse.

Den unge gerningsmand har under et grundlovsforhør indrømmet at have affyret skuddene, men afviser, at der var hensigt om at slå nogen ihjel, hvilket er det, sigtelsen lyder på.

De to nyligt anholdte erklærede sig uskyldige i at have bidraget til ulovlig våbenbesiddelse under skærpende omstændigheder. De er dog alligevel blevet varetægtsfængslet.

Læs også

Udforsk.
Udforsk.nu er et moderne nyhedsmedie, der bringer nyheder fra ind- og udland. Vi driver også sportsmediet SportInsider. Du kan kontakte os på redaktion@udforsk.nu.
Copyright © 2026. Udforsk.
Trindsøvej 6, 1., 8000 Aarhus · CVR 28491735 · Ansv. chefredaktør: Nicolai Ohlsen.
Udforsk.nu