Den 88-årige norske dronning er blevet indlagt på hospitalet med hjerteproblemer – og det er ikke første gang.

Det norske kongehus oplyser tirsdag aften, at dronning Sonja er blevet indlagt på Rikshospitalet i Oslo. Årsagen er hjerteproblemer.
“Hendes Majestæt Dronningen blev i dag indlagt på Rikshospitalet på grund af hjerteproblemer. Dronningen har hjerteflimmer og hjertesvigt og er indlagt nogle dage til undersøgelser og observation,” lyder det i en pressemeddelelse fra kongehuset.
Allerede søndag meddelte det norske kongehus, at den 88-årige dronning var sygemeldt med hjerteflimmer og hjertesvigt.
Efter indledende undersøgelser på Rikshospitalet blev hun dengang sygemeldt i en uge, og kongehuset oplyste, at hun var ved godt mod.
Indlæggelsen tirsdag kan derfor tyde på, at der er sket en forværring af hendes situation, der har krævet et hospitalsophold.
Det er ikke første gang, dronning Sonja rammes af hjerteproblemer. Under en skitur i januar 2025 fik hun også hjerteflimmer, og fik ifølge B.T. indopereret en pacemaker for at regulere hjerterytmen.
Hjerteflimmer opstår, når hjertets elektriske system svigter og skaber en uregelmæssig hjerterytme. Hjertesvigt er derimod en tilstand, hvor hjertets evne til at pumpe blod rundt i kroppen er nedsat.
Det norske kongehus har ikke oplyst yderligere om prognosen eller den forventede varighed af indlæggelsen.