En norsk lungespecialist sætter ord på, hvad kronprins Haakons pressemøde egentlig betyder for kronprinsessens fremtid.

Det norske kongehus afholdt tirsdag pressemøde, hvor kronprins Haakon gav en opdatering om kronprinsesse Mette-Marits helbredstilstand.
“Kronprinsessen er blevet alvorligt syg, og jeg synes, hun er blevet en del dårligere på det seneste,” sagde kronprinsen.
Han oplyste også, at Mette-Marit nu har et behov for at få kunstig ilt i det daglige. Det hjælper, understregede han, men anses ikke for at være en tilstrækkelig løsning.
Praktiserende læge og lungespecialist Olav Kåre Refvem har ifølge B.T. forklaret over for Nettavisen, hvad det daglige behov for kunstig ilt reelt betyder for kronprinsessens tilstand.
“Hvis hun skal bruge ilt hele tiden, betyder det, at hun har lidt at gå ud fra. Med andre ord: Hun har det ret dårligt,” siger Refvem.
Desuden understreger han, at behovet for permanent ilttilskud indikerer, at kronprinsessen ikke længere har iltreserver at trække på i normale situationer.
Mette-Marit blev i 2018 diagnosticeret med kronisk lungefibrose, som er en progressiv lidelse, der langsomt nedbryder lungevævet.
Refvem påpeger, at forværringen ikke nødvendigvis skyldes, at kronprinsessen har overanstrengt sig, men snarere er udtryk for, at selve lungekapaciteten er forringet.
Lægen vurderer, at Mette-Marit fremover bør begrænse sine aktiviteter. Han slår desuden fast, at kunstig ilt kun udgør et midlertidigt og begrænset hjælpemiddel, og at kronprinsessen på sigt kan have behov for mere omfattende medicinsk støtte.