En læge med baggrund i akutmedicin har delt et simpelt trick til at sænke kropstemperaturen hurtigt.

Temperaturer på mere end 30 grader kan ramme Danmark i denne uge, hvilket endda har fået DMI til at udsende et varsel om hedebølge.
Og i takt med at temperaturer over 30 grader bliver mere almindelige, leder mange danskere efter en metode til at køle sig ned.
Heldigvis har lægen Dr. Jonny Betteridge delt sit bedste råd – og det kræver blot to ispakker.
“Kæmper du med at sove i denne varme? Jeg har et simpelt tip til dig,” siger Betteridge i en video ifølge Express.
Han forklarer, at han som tidligere akutlæge og anæstesilæge i det britiske hospitalsvæsen jævnligt behandlede patienter med meget høje kropstemperaturer på op til 40-43 grader.
“En del af den hurtige afkøling bestod i at placere ispakker, hvor de store blodkar løber – altså ved halsen, under armene eller ved lysken,” siger han.
Han fremhæver armhulerne som det mest effektive sted og anbefaler at vikle et par små ispakker ind i et tyndt stykke stof, inden de placeres der.
“Og tro mig, effekten på kroppens afkøling er virkelig god,” tilføjer han.
Betteridges video vakte naturligvis en del opmærksomhed, og mange delte ud af deres egne erfaringer med at holde sig kølig i varmen.
“Jeg sover på siden, så jeg lægger ispakken under armhulen og lægger mig på siden. Det kombineret med en ventilator var lige nok til at slappe af og falde i søvn,” runder han af i sin video.
En seer fortalte desuden i en kommentar, at en kold, fugtig klud om halsen og den øvre ryg havde hjulpet dem på de helt varme dage.
En anden delte, at et fugtigt viskestykke på ryggen foran en ventilator fungerede godt for dem, der sover på maven.
En tredje foreslog at gennemvæde en tynd t-shirt under hanen, vride den op og tage den på – gerne foran en ventilator – da den holder kroppen kølig længe nok til at falde i søvn.