Siden den 21. maj har MitID-appen drillet danskere i udlandet, men trods dette, er fejlen endnu ikke blevet udbedret.

Danskere, der opholder sig i udlandet, har siden den 21. maj oplevet problemer med at logge ind via MitID-appen.
Det fremgår af en meddelelse på MitID’s hjemmeside.
Fejlen har derfor indflydelse på adgangen til en række digitale tjenester, herunder netbank og e-Boks.
Når de berørte brugere forsøger at logge ind, mødes de blot af beskeden: ‘Der er opstået en fejl’.
Digitaliseringsstyrelsen bekræfter ifølge B.T., at man er bekendt med problemet og arbejder på at udbedre det hurtigst muligt.
Styrelsen beklager i samme ombæring de ulemper, som nedbruddet medfører for de ramte brugere.
Der er endnu ikke oplyst en konkret tidshorisont for, hvornår problemet forventes løst.
Mens der arbejdes på at finde frem til en permanent udbedring af fejlen, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen, at der findes en midlertidig løsning.
Brugere, der befinder sig i udlandet, kan angiveligt logge ind ved at ændre tidszoneindstillingen på deres smartphone eller computer til ‘København’.
Nedbruddet har udelukkende ramt danskere, der befinder sig i udlandet og påvirker derfor ikke brugere, der befinder sig i Danmark.
Alle de borgere, der oplever problemer med at logge ind, opfordres til at følge opdateringer på MitID’s hjemmeside.