Mens diplomaterne forhandler på livet løs, sender Marco Rubio et utvetydigt signal: En aftale er ønsket, men ikke for enhver pris.

Den amerikanske udenrigsminister Marco Rubio har under et besøg i Indiens hovedstad, New Delhi, leveret en klar melding til Iran.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters understregede han, at USA enten vil indgå en tilfredsstillende aftale med Iran eller håndtere situationen ‘på en anden måde’.
Rubio gjorde det i denne forbindelse klart, at diplomatiet fortsat er deres prioritet, men at andre muligheder vil blive overvejet, hvis forhandlingerne bryder sammen.
“Forhåbentlig kan vi få det til at lykkes,” sagde han ifølge TV 2.
Ifølge Rubio foreligger der allerede et solidt udspil, som blandt andet forudsætter, at Hormuzstrædet forbliver åbent, samt at der indledes tidsbegrænsede og reelle forhandlinger om Irans atomprogram.
Samme dag som Rubios udtalelser delte præsident Donald Trump på det sociale medie Truth Social et opslag, hvor han beskrev forhandlingerne som konstruktive.
Det iranske statsmedie Tasnim tegner imidlertid et noget mere dystert billede. Mediet advarer via Telegram om, at aftalen risikerer at kollapse.
Her peger de også på, at USA angiveligt blokerer for centrale elementer i forhandlingerne, herunder løsladelsen af iranske indefrosne midler i udlandet.
De modstridende udmeldinger er et klart bevis på den skrøbelighed, der præger de igangværende forhandlinger.
Ifølge Tasnim har Iran gjort det klart, at landet ikke har i sinde at fravige sine grundlæggende positioner i forhandlingerne.
Hvilke specifikke krav der betegnes som ufravigelige, fremgår dog ikke nærmere af mediets oplysninger.
Forhandlingerne finder sted i en tid, der er præget af forhøjet spænding i regionen, og resten af verden følger udviklingen tæt.
Det skyldes, at resultatet af de kommende dages diplomatiske aktivitet kan få vidtrækkende konsekvenser for stabiliteten i Mellemøsten.