Irans udenrigsminister bekræfter, at en ny forhandlingsrunde vil finde sted i Schweiz, hvor en endelig aftale skal forhandles på plads.

En ny forhandlingsrunde mellem Iran og USA er planlagt til at finde sted på fredag i Schweiz.
Det har Irans udenrigsminister Abbas Araghchi tirsdag oplyst ifølge Reuters.
“Iran og USA vil starte en ny runde af forhandlinger i Schweiz på fredag for at nå frem til en endelig aftale, efter at den midlertidige aftale officielt er trådt i kraft,” sagde Araghchi ifølge Ritzau.
Ud over selve forhandlingerne er det efter planen også meningen, at begge parter fredag skal underskrive en hensigtserklæring.
Det kommer ligeledes til at ske på schweizisk grund, hvis de to lande vel at mærke formår at nå til enighed.
Araghchi har desuden angivet aftalens parter på en måde, der gør, at Libanon ser ud til at få en central plads i forhandlingerne.
“Fra vores synspunkt er de to parter i denne aftale USA og Israel på den ene side og Iran og Hizbollah på den anden,” lød det fra ham.
Araghchi gentog desuden Irans holdning til den israelske militære tilstedeværelse i Libanon, som kan vise sig at blive et stort problem for en fredsaftale.
Ethvert israelsk angreb på Libanon eller fortsat israelsk tilstedeværelse på libanesisk territorium bliver nemlig anset for at være en krænkelse af den midlertidige aftale.
Spørgsmålet om Israels rolle er dermed stadig et af de mest centrale stridspunkter mellem parterne.
Med andre ord, så kan det få afgørende betydning for, om det lykkes at nå en endelig løsning ved fredagens møde.