Nordkorea afviser blankt G7’s krav om, at landet dropper at have atomvåben.

Kim Yo Jong, der er søster til Nordkoreas leder Kim Jong-un og en af landets mest magtfulde embedsmænd, har reageret på G7-landenes krav om nordkoreansk atomafrustning.
Afvisningen blev offentliggjort via det statslige nordkoreanske medie KCNA og refereret af nyhedsbureauet Reuters.
Det skriver TV 2.
Ifølge Kim Yo Jong er G7-kravet uforeneligt med Nordkoreas forfatning, ligesom hun mener, at det udgør en direkte krænkelse af statens suverænitet.
Hun anser derfor spørgsmålet om atomafrustning som permanent afsluttet, og gør det dermed klart, at det ikke kommer til at ske.
Besiddelse af atomvåben har altid været anset som en kerneinteresse for Nordkorea og en uigenkaldelig kurs, lyder det i udtalelsen ifølge KCNA.
Atomvåbnene beskrives således som en fundamental og en del af landets statslige fundament, der ikke er til forhandling.
G7-landene fremlagde onsdag i denne uge en erklæring, hvori de gav udtryk for, at de var alvorligt bekymrede over Nordkoreas atom- og ballistiske missilprogrammer.
Desuden kom de med en opfordring til ‘en fuldstændig afnuklearisering af Nordkorea i overensstemmelse med FN’s Sikkerhedsråds resolutioner’.
Kim Yo Jong formodes at optræde som talsperson for sin bror og landets øverste leder, Kim Jong-un.