Det Hvide Hus har brugt et velkendt musiknummer i en ny video, hvilket har fået duoen bag hittet til at reagere med vrede.

En ny video fra Det Hvide Hus med motiver af blandt andet det amerikanske flag, helikoptere og grænsebetjente på patrulje har skabt røre – ikke mindst på grund af den musik, der er blevet brugt i videoen.
Som lydspor til videoen har de nemlig valgt at gøre brug af nummeret ‘Deep Time’, der er udgivet af den skotske elektroniske duo Boards of Canada.
Hverken duoen eller pladeselskabet Warp Records har givet tilladelse til brugen, og begge parter har nu distanceret sig offentligt, lyder det fra B.T.
“Vi godkender ikke, at vores musik bruges i politiske sammenhænge,” lyder det i en kortfattet fælles erklæring sendt til mediet Resident Advisor.
Også i kommentarsporet under videoen er reaktionerne på videoen meget skarpe. Flere fans betegner videoen som falsk patriotisk og opfordrer til, at canadiske kunstneres musik ikke anvendes til propaganda.
Sagen er da heller ikke enestående, da Trump tidligere er blevet mødt med modstand fra en lang række internationalt kendte musiknavne, der har reageret på brugen af deres musik i politisk sammenhæng.
Det omfatter blandt andet Bruce Springsteen, Adele, The Rolling Stones og Sinéad O’Connors dødsbo, der alle på et tidspunkt har protesteret mod, at deres numre er blevet koblet til Trump eller hans kampagner.
Det Hvide Hus er endnu ikke kommet med nogen kommentar til kritikken.