Nye missilangreb mellem USA og Iran skaber usikkerhed om fremtiden for de igangværende forhandlinger.

Forhandlingerne mellem USA og Iran er kommet under et endnu større pres efter en nat med omfattende militære angreb mellem de to lande.
Siden april har der været en våbenhvile, og parterne har samtidig arbejdet på at nå frem til en løsning, der blandt andet skal skabe fremdrift i konflikten om Hormuzstrædet.
Ifølge blandt andre CNN er nattens angreb blandt de mest alvorlige, siden våbenhvilen blev indgået.
Begge lande gennemførte i løbet af natten angreb mod militære mål.
Konflikten blev ifølge Ekstra Bladet udløst, efter at en iransk olietanker forsøgte at passere spærringen ved Hormuzstrædet med kurs mod en iransk havn.
Sent tirsdag aften dansk tid gennemførte USA et angreb mod skibet.
Efterfølgende blev spændingerne yderligere forværret, da amerikanske styrker ramte en militær installation på øen Qeshm.
Som reaktion iværksatte Iran en ny bølge af missilangreb rettet mod amerikanske mål i hhv. Kuwait og Bahrain.
Både Donald Trump og USA’s udenrigsminister Marco Rubio har tidligere givet udtryk for, at man skulle nærme sig en aftale.
Det lyder også, at forhandlingerne endnu ikke er brudt sammen, men de seneste militære handlinger har dog skabt ny tvivl om, hvorvidt dialogen kan fortsætte uden yderligere tilbageslag.