Russisk minister chokerer: Er klar til at bruge atomvåben

Ruslands viceudenrigsminister erklærer, at Rusland og Belarus er klar til at gøre brug af atomvåben.

Foto: Sasa Dzambic Photography / Shutterstock.com

Ruslands viceudenrigsminister Mikhail Galuzin er tirsdag kommet med en chokerende melding om, at Rusland og Belarus er rede til at gøre brug af samtlige tilgængelige midler for at beskytte dem selv – atomvåben inkluderet.

Det skriver Reuters ifølge TV 2.

Udtalelsen kom i forbindelse med en omtale af alliancen mellem de to lande.

“Vi befinder os fortsat i en konstant tilstand af beredskab klar til at anvende alle midler, herunder atomvåben, for at sikre sikkerheden i unionsstaten,” sagde Galuzin.

Begrebet ‘unionsstaten’ henviser til det politiske, sikkerhedsmæssige og økonomiske samarbejde, der knytter Rusland og Belarus tæt sammen.

Fælles militære øvelser

Viceudenrigsministeren oplyste desuden, at Rusland opretholder en militær tilstedeværelse på belarussisk territorium.

I samme ombæring gjorde han det også klart, at de to lande løbende arbejder for at gennemføre koordinerede beredskabsøvelser.

Udtalelsen kommer i en tid, der er præget af forhøjet spænding i Europa og kan derfor tolkes som en direkte advarsel til vestlige lande, der bakker op om Ukraine.

International reaktion afventes

Galuzins udmelding er blandt de mest direkte atomtrusler, der er kommet fra russisk side i den seneste tid.

Netop derfor er det også en udtalelse, der ventes at skabe reaktioner fra NATO og de vestlige allierede.

Læs også

Udforsk.
Udforsk.nu er et moderne nyhedsmedie, der bringer nyheder fra ind- og udland. Vi driver også sportsmediet SportInsider. Du kan kontakte os på redaktion@udforsk.nu.
Copyright © 2026. Udforsk.
Trindsøvej 6, 1., 8000 Aarhus · CVR 28491735 · Ansv. chefredaktør: Nicolai Ohlsen.
Udforsk.nu