USA’s nye sanktioner mod Iran rammer ikke kun Teheran, da truslen kan få langt mere vidtrækkende konsekvenser.

Det amerikanske finansministerium har indført en række nye sanktioner mod den iranske myndighed PGSA, der opkræver afgifter for skibspassage gennem Hormuzstrædet.
Det fremgår ifølge Ritzau af en officiel udtalelse fra ministeriet.
Finansminister Scott Bessent begrunder den seneste beslutning med, at det iranske militærs forsøg på at kontrollere den globale søfart er et udtryk for desperation efter penge.
Efter sigende skulle dette være et resultat af den amerikanske kampagne Economic Fury, der har til formål at begrænse Irans militære kapacitet.
Sanktionerne er ikke kun rettet mod PGSA, da det også kan ramme en lang række andre.
Den seneste trussel om sanktioner kommer ligeledes til at gælde enhver, der betaler de iranske afgifter, eftersom betalingerne kan udgøre støtte til Irans Revolutionsgarde.
“Finansministeriet har frataget det iranske regime indtægter til deres våbenprogrammer, stedfortrædende militante grupper og nukleare ambitioner,” siger Bessent ifølge Ritzau.
USA hævder desuden, at de amerikanske tiltag i alt har blokeret Irans adgang til titusindvis af milliarder dollar i indtægter.
Den 20. maj offentliggjorde PGSA ifølge AFP et kort med røde linjer på begge sider af Hormuzstrædet, der afgrænser et område, hvor Iran kræver tilladelse til passage. Kortet viser deres såkaldte tilsynsområde.
Sanktionerne mod PGSA er ligeledes blevet offentliggjort af Finansministeriets kontor for kontrol med udenlandske aktiver.
En af deres opgaver er at administrere listen Specially Designated Nationals, der er en fortegnelse over tusindvis af sanktionsramte personer og organisationer verden over.