Boligsalget var på sit næsthøjeste niveau i april, men de store prisstigninger i København og Aarhus er ved at ændre, hvor danskerne køber.

Det danske boligmarked fortsætter sin opgang. Tal fra Boligsiden viser nemlig, at i alt 8.480 boliger skiftede ejer i april, hvilket er en fremgang på to procent i forhold til april 2025.
Det er det næsthøjeste salg i april siden Boligsidens statistik begyndte i 2011 – kun april 2021 under coronapandemien overgår det, lyder det fra B.T.
De høje priser i de største byer presser imidlertid en fortsat større del af køberne i nye retninger, og der tegner sig et klart geografisk mønster i salgsdata.
I Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune faldt salget af ejerlejligheder i april sammenlignet med samme måned året før.
Modsat steg salget markant i Rødovre Kommune i samme periode. Den samme udvikling afspejler sig på tilsvarende vis i segmentet for villaer og rækkehuse.
Prisforskellen er da også ganske markant, da et gennemsnitligt hus på 140 kvadratmeter i april kostede 8,9 millioner kroner i Københavns Kommune, mens en tilsvarende bolig i Holbæk Kommune til sammenligning var til salg for 2,6 millioner kroner.
Også uden for hovedstadsregionen mærkes skiftet. I denne forbindelse peger boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden, Birgit Daetz, på en bemærkelsesværdig tendens.
“Tidligere har det især været hovedstadsområdet, der trak det samlede boligsalg op, men her ser vi nu en tendens til et lidt lavere tempo. Omvendt er der sket en klar stigning i salget af huse i Østjylland,” siger hun til B.T.
Daetz beskriver bevægelsen som en klassisk afsmitningseffekt, som hun selv kalder for ‘ringe i vandet’.
“Det er de berømte ringe i vandet. Den høje aktivitet i hovedstadsområdet har spredt sig til andre dele af landet,” siger hun.
Alt i alt peger det på et boligmarked i bevægelse – ikke blot ift. volumen, men også geografi – i takt med at priserne i de dyreste områder driver køberne mod nye områder.