En direktør er blevet idømt fængselsstraf for bedrageri, og har fået konfiskeret et millionbeløb.

To domstole har afsagt dom i separate sager, der begge handlede om systematiske abonnementsfælder rettet mod danske forbrugere.
I begge tilfælde har domstolene slået fast, at de tiltalte har begået bedrageri af særligt grov karakter. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden modtog et stort antal henvendelser fra forbrugere, der uvidende var blevet tilmeldt abonnementer i forbindelse med køb på diverse hjemmesider. De indgav derfor politianmeldelse i de to sager i henholdsvis 2019 og 2021.
Den ene sag angår syv hjemmesider, hvilket omfatter både pluus.dk, buuks.dk og sayve.dk – samt tilsvarende svenske og tyske versioner.
Den tidligere direktør bag selskaberne Group Buy ApS, Buuks DK ApS og Sayve ApS er som et resultat af dette blevet idømt fem års fængsel ved Retten i Glostrup.
Fra 2017 til 2023 blev kunderne bundet til abonnementer ved køb af eksempelvis bøger, husholdningsartikler og elektronik, uden at dette fremstod tydeligt.
Virksomhedernes samlede abonnementsindtægter udgjorde mindst 150 millioner danske kroner, 100 millioner svenske kroner og 3,2 millioner euro.
Derudover er 1.886.463 kroner konfiskeret hos den dømte mand.
Retten lagde i sin strafudmåling bl.a. vægt på, at ‘kriminaliteten er udført over en årrække og er fortsat efter politianmeldelserne, og at kriminaliteten er begået som led i erhvervsvirksomhed og således systematisk og organiseret’.
Højesteret fastslog allerede i december 2023 i en civil sag, at forbrugerne ikke var bundet af de pågældende abonnementsaftaler.