Regeringen har ingen planer om at forlænge den midlertidige nedsættelse, hvorfor afgifterne igen kommer til at stige.

Elafgifterne stiger igen, når den midlertidige nedsættelse ophører. Den blev oprindeligt indført med en længde på to år.
Det bekræfter erhvervsminister Martin Lidegaard ifølge Ritzau over for Børsen.
Dermed slår han også fast, at regeringen ikke har nogle planer om at gøre den lavere afgift permanent.
I 2026 og 2027 er der afsat i alt syv milliarder kroner til at holde afgiften på EU’s minimumsniveau. Det nye regeringsgrundlag indeholder ingen tilsagn om, at det kommer til at fortsætte fra 2028 og frem.
“Det har vi ikke, fordi vi har prioriteret selskabsskattelettelserne og andre rammevilkår først,” siger Martin Lidegaard til Børsen.
Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen påpeger, at spørgsmålet om den sænkede elafgift hænger tæt sammen med de øvrige bilafgifter og den bredere elektrificering af Danmark.
Han gør det også klart, at der endnu ikke er fastlagt noget rent politisk på dette område.
“Vi har ikke lagt os fast på noget. Men det er klart, at inden vi rammer det tidspunkt, hvor den fulde elafgift kommer igen, bliver man nødt til at tage stilling til det,” siger han.
Begge ministre tilkendegiver, at de ønsker at finde finansiering til en varig lavere elafgift på sigt.
Det bliver dog ikke lige med det samme, da regeringen i stedet har valgt at sænke fødevaremomsen, men det tiltag har mødt kritik fra flere sider.
Flere eksperter peger nemlig på, at en del af den potentielle besparelse vil forsvinde, inden den når forbrugerne, eftersom fødevarepriserne allerede er steget markant.