Regeringen har gjort det klart, at forslaget ikke indføres, og at afgifterne derfor ikke bliver sænket.

De fire regeringspartier har gjort det klart, at de vil stemme imod et forslag fra Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne om at reducere afgifterne på benzin og diesel.
Det oplyste skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt under Folketingets behandling af tre beslutningsforslag om emnet torsdag.
Det skriver Ritzau.
Regeringen ønsker i stedet at anvende to milliarder kroner på anden vise.
De har nemlig planer om at indføre en midlertidig forhøjelse af befordringsfradraget frem til årets udgang.
“Ønsker man at hjælpe de mennesker, der transporterer sig selv mest til og fra arbejde, så er den største imødekommelse økonomisk at hæve befordringsfradraget,” sagde Engel-Schmidt ifølge Ritzau.
Ministeren tilføjede i samme ombæring, at løsningen tillige skal have en klimavenlig og samfundsnyttig effekt.
Enhedslisten har tilkendegivet, at de er klar til at støtte op om regeringens forslag, hvilket er nok til at sikre et parlamentarisk flertal bag det.
Dansk Folkeparti har over længere tid arbejdet for at få indført lavere brændstofafgifter og indsamlede bl.a. mere end 50.000 underskrifter til et borgerforslag om sagen.
“I begyndelsen var jeg en lille smule bekymret. Jeg skal love for, at min bekymring blev gjort til skamme. Det gik over stok og sten med, at danskerne skrev under,” sagde partiets formand Morten Messerschmidt i Folketingssalen.
Dansk Folkepartis forslag ville koste 3,3 milliarder kroner og sænke afgifterne til EU’s minimumssats.
Ifølge Skatteministeriet vil regeringens løsning komme 1,1 million pendlere til gode med en gennemsnitlig skattelettelse på 2.300 kroner i 2026.
Dansk Folkepartis model ville derimod komme ejerne af 2,2 millioner personbiler til gode med en gennemsnitlig lettelse på 1.300 kroner.