Flere lokale socialdemokrater peger nu på en overraskende kandidat som afløser for Mette Frederiksen.

Holbæks borgmester, Christina Krzyrosiak, nævnes nu af flere lokale socialdemokrater som en mulig fremtidig formand for Socialdemokratiet.
Det viser en rundspørge, TV 2 har lavet blandt politikere i partiets bagland.
Spekulationerne kommer, efter at statsminister Mette Frederiksen er blevet mødt med kritik for sin ledelsesstil i forbindelse med en ministerrokade, hvor Peter Hummelgaard overtog posten som finansminister fra Nicolai Wammen.
Rokaden fik flere til at tolke det, som om Frederiksen dermed pegede på Hummelgaard som den kommende formand, snarere end Wammen.
Flere lokale socialdemokrater ser dog ud til at have helt andre planer for partiet.
“Skulle jeg tænke en anden, ville jeg drømme om, at det blev Christina fra Holbæk. Borgmesteren deroppe,” siger Margit Lorentzen, kommuneformand for Socialdemokratiet i Faxe, til TV 2.
Flere af de adspurgte ønsker ikke at udpege en specifik kandidat til formandsposten, men vil dog gerne frasige sig en række kandidater.
“Jeg håber, at den næste formand bliver en anden end Peter Hummelgaard, Nicolai Wammen eller Mattias Tesfaye,” siger Henrik Sohl, der er foreningsformand i Broager, Gråsten og Sundeved, til TV 2.
Krzyrosiak har i forvejen markeret sig internt i partiet, hvilket hun gjorde ved, at hun den 10. juni offentliggjorde, at hun stiller op som ny næstformand i Socialdemokratiet.