Enhedslisten forlod Marienborg efter tre en halv time uden en aftale i hånden – og nu venter endnu en forhandlingsrunde.

Enhedslisten afsluttede fredag en forhandlingsrunde med kongelig undersøger Mette Frederiksen på Marienborg efter cirka tre og en halv time uden at have nået et gennembrud.
“Der er stadigvæk store knaster,” sagde politisk ordfører Pelle Dragsted efter mødet ifølge DR.
Han understregede dog, at partiet fortsat ønsker at finde frem til en løsning.
“Vores ønske er, at det her lykkes. Det er ikke bare et ønske, vi har også en vilje,” sagde Dragsted.
Ifølge DR’s reporter Thomas Buhl, der følger forhandlingerne på stedet ved Marienborg, ligger de primære uenigheder på det økonomiske område.
Afstanden er særligt markant mellem Enhedslisten og Moderaterne, og det udgør den væsentligste forhindring for at få en aftale på plads.
Mette Frederiksen arbejder på at danne en mindretalsregering, der består af SF, De Radikale og Moderaterne, men vil i givet fald være afhængig af parlamentarisk opbakning fra yderligere partier.
Enhedslistens mandater kan udgøre den støtte, som en kommende regering vil have behov for for at overleve i Folketinget.
Og ifølge Thomas Buhl vil man derfor ‘strække sig et vist stykke for at få Enhedslisten med til at kunne acceptere en regering’.
Forhandlingerne dagen forinden strakte sig til kort før midnat, og der er heller ikke fastsat nogen tidsmæssig ramme for de igangværende forhandlinger.