En politisk kommentator har vurderet, at Mette Frederiksen planlægger at forlade dansk politik til fordel for internationalt embede.

Forventningen om, at Mette Frederiksen ikke kommer til at stå i spidsen for Socialdemokratiet ved næste folketingsvalg, breder sig blandt flere af de politiske kommentatorer og analytikere.
Ifølge B.T.s politiske kommentator Joachim B. Olsen peger meget nemlig i retning af, at statsministeren har nogle mere internationale ambitioner for sin egen karriere.
Ombytningen af Nicolai Wammen og Peter Hummelgaard som kronprinser i partiet samt en højere grad af utilfredse partimedlemmer anses også som tegn på en intern kamp i Socialdemokratiet.
“Man kan jo aldrig være helt sikker på, at Mette Frederiksen får tilbudt et internationalt job, der er så tungt, at hun forlader posten som statsminister,” siger Joachim B. Olsen til B.T.
Han vurderer dog, at planen er, at hun skal videre. Han mener også, at der er to mulige afgangstidspunkter i henholdsvis 2028 og 2029.
Posten som generalsekretær i Nato fremhæves som det mest oplagte bud for Mette Frederiksen.
Stillingen, som tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen også tiltrådte i 2009 efter at have forladt Statsministeriet, skal besættes på ny i 2028.
“Mit gæt er, at hendes absolutte drømmepost er generalsekretær i Nato. Profilmæssigt passer hun rigtig godt til den rolle. Men der er et stort problem, der hedder Trump,” siger Joachim B. Olsen.
Donald Trump har tidligere omtalt Mette Frederiksen som en ‘nasty woman’, hvilket ifølge Joachim B. Olsen gør det vanskeligt at forestille sig, at han vil vise støtte til hende.
Han understreger dermed også, at kandidater til posten som Nato-generalsekretær kan få svært ved at lande jobbet uden amerikansk opbakning.