Regeringsforhandlingerne tager et nyt skridt fremad onsdag, når to støttepartier skal mødes med den kongelige undersøger.

Den kongelige undersøger og fungerende statsminister Mette Frederiksen har indkaldt Enhedslisten og Alternativet til separate forhandlinger på Marienborg onsdag.
Det skriver DR, og Ritzau kan desuden bekræfte oplysningerne.
De to partier mødes med Frederiksen hver for sig og derfor ikke som en samlet blok. Samtalerne finder sted på Marienborg, der er statsministerens embedsbolig nord for København.
Enhedslisten og Alternativet er ikke tænkt som en del af selve regeringen, men er derimod blevet udset til at skulle udgøre det parlamentariske grundlag for en mulig firkløverregering.
Den potentielle regering vil derimod komme til at bestå af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale.
En sådan konstruktion kræver, at de to støttepartier er villige til at bakke op om regeringen uden selv at kunne sikre sig ministerposter.
Derfor vil onsdagens møder sandsynligvis handle om at afklare, på hvilke betingelser det kan lade sig gøre.
De fire partier, der forventes at indgå i selve regeringen – Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale – har været i fuld gang med at forhandle hen over pinsen.
Onsdagens møder med hhv. Enhedslisten og Alternativet markerer dermed en ny fase i processen, hvor grundlaget for en kommende regering skal bringes på plads.
Det er endnu uvist, hvornår der kan ventes en afklaring om dannelsen af en ny regering, men indkaldelsen af støttepartierne tyder på, at forhandlingerne er nået et stadie, hvor de ydre rammer for samarbejdet skal konkretiseres.