Statsminister Mette Frederiksen bekræfter på Folkemødet, at afgiften kommer til at blive hævet.

Statsminister Mette Frederiksen slog torsdag fast, da hun udtalte sig til den fremmødte presse på Folkemødet på Bornholm, at elafgiften kommer til at stige igen, når den midlertidige nedsættelse udløber om to år.
Afgiften blev i sin tid sat ned til EU’s minimumssats på 0,8 øre per kilowatt for at kunne gøre op for de stigende fødevarepriser, som ramte mange danske husstande.
En børnefamilie på fire sparer ifølge Finansministeriet cirka 4.000 kroner årligt på ordningen, men sådan bliver det ikke ved med at være.
Regeringen vil i stedet rette indsatsen mod moms på fødevare, som de har meldt ud, at de vil halvere. Hertil har de også afsløret, at de vil fjerne den helt på frugt og grønt.
“Vi har valgt at prioritere en halvering af momsen, og så kommer vi til at fjerne momsen helt på frugt og grønt. Det vil for en børnefamilie have en rigtig, rigtig stor betydning, og det vil det også der, hvor man har en lille økonomi,” siger Mette Frederiksen ifølge Ritzau.
Både erhvervsminister Martin Lidegaard og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen havde tidligere på dagen ellers givet udtryk for, at de var åbne for at videreføre elafgiftssænkelsen, men det har Mette Frederiksen afvist.
Eksperter har påpeget, at en del af momsnedsættelsen vil forsvinde i systemet, inden den når forbrugerne. Hertil lyder det også, at selve implementeringen vil tage flere år grundet forældede it-systemer.
Organisationen Green Power Denmark er blandt dem, der er åbenlyst kritisk over for kursskiftet.
“Da elafgiften forsvandt, fik forbrugerne en effektiv og mærkbar skattelettelse, som direkte har forbedret deres økonomi. Jeg kan umuligt forestille mig, at regeringen vil rulle den forbedring tilbage,” siger politisk direktør Thomas Aarestrup Jepsen.
En halvering af fødevaremomsen vil ende med at koste statskassen mere end det dobbelte af at lempe elafgiften, men forbrugerne kommer ikke til at opleve en tilsvarende gevinst.