søndag den 7. juni 2026

Mette Frederiksen reagerer på uro: Mig der er formand

Mette Frederiksen har reageret på den uro, der er blevet skabt af hendes beslutning om at rokere rundt på ministerposterne.

Foto: Gints Ivuskans / Shutterstock.com

På vej ind til Socialdemokratiets gruppemøde stoppede statsminister Mette Frederiksen op for at besvare spørgsmål fra en række af de fremmødte journalister.

Omdrejningspunktet var den netop gennemførte ministerrokade. Det er dog især hendes valg som ny finansminister, der har fået en del fokus.

Peter Hummelgaard har nemlig overtaget den magtfulde stilling fra Nicolai Wammen, og det er et skifte, der har sparket nyt liv i debatten om interne spændinger i partiet.

Til trods for dette, så har Mette Frederiksen dog afvist, at der skulle være tale om en egentlig magtkamp.

Frederiksen slår fast

“Jeg kan love, at jeg ikke kommer til at blande mig i noget som helst i Socialdemokratiet den dag, hvor jeg ikke er formand længere,” sagde hun ifølge TV 2 og tilføjede:

“Men det er mig, der er formand og statsminister. Det er mit ansvar at sammensætte et hold.”

Hun tog dermed tydeligt ejerskab over beslutningen og afviste, at rokaden skulle være udtryk for noget andet end ledelsesmæssige overvejelser.

Positiv modtagelse fremhæves

Kort tid forud for mødet delte Mette Frederiksen et opslag på Facebook, hvor hun fremhævede den velvilje, den nye regering har mødt.

Den interne kritik af ministerudnævnelserne kom hun dog slet ikke ind på i dette opslag.

Hun varslede, at hun i den nærmeste fremtid vil uddybe det politiske indhold i regeringens arbejde.

Samtidig anerkendte hun, at der ikke har været plads til alle kompetente kollegaer på det nye ministerhold.

Læs også

Udforsk.
Udforsk.nu er et moderne nyhedsmedie, der bringer nyheder fra ind- og udland. Vi driver også sportsmediet SportInsider. Du kan kontakte os på redaktion@udforsk.nu.
Copyright © 2026. Udforsk.
Trindsøvej 6, 1., 8000 Aarhus · CVR 28491735 · Ansv. chefredaktør: Nicolai Ohlsen.
Udforsk.nu