Statsministeren afviser, at en omdiskuteret rokade i regeringen handler om arvefølge, og forklarer i stedet hvad der egentlig ligger bag.

Nicolai Wammen er blevet udpeget til at skulle stå i spidsen for justitsministeriet, mens Peter Hummelgaard rykker ind i finansministeriet i forbindelse med den nye regering.
Mange har tolket ombytningen som et signal om, at Hummelgaard er udpeget som Mette Frederiksens foretrukne efterfølger.
Hvis man skal tro Mette Frederiksen, så er der dog intet hold i dette.
Mette Frederiksen beskriver begge ministre som blandt sine nærmeste og understreger, at det fortsat er tilfældet.
Derudover giver hun også udtryk for, at hun har besluttet, at ingen af de socialdemokratiske ministre skulle have samme ministerium.
“Jeg har besluttet, at de socialdemokratiske ministre ikke skal have de samme ministerier, som de har haft før. Det er begge nogen, jeg sætter højt. Og jeg tror, det er godt, at de begge har en stærk økonomisk og sikkerhedsmæssig erfaring,” siger hun ifølge TV 2.
Statsministeren gør det også klart, at hun er tilfreds med det fundament, den nye regering præsenterer for befolkningen midt i en urolig tid.
“Jeg er stolt af det regeringsgrundlag, vi sammen har skabt. Og jeg er stolt over, at vi i en tid, hvor der er uro og øgede spændinger kan lægge et optimistisk grundlag frem for jer danskere,” siger hun.
Regeringsgrundlaget indeholder efter statsministeren en række tiltag rettet mod et grønnere, mere retfærdigt og velstående Danmark samt initiativer på børne- og dyrevelfærdsområdet.
Ikke nok med det, så fremhæver hun også erhvervslivets konkurrenceevne og en ansvarlig økonomi som centrale elementer i aftalen.