Folketinget skal have ny formand, og det har fået regeringen til at indstille Henrik Frandsen.

Moderaterne har via en pressemeddelelse til Ritzau bekræftet, at regeringspartierne indstiller partiets Henrik Frandsen til posten som Folketingets formand.
B.T. kunne tidligere på dagen erfare, at Frandsen ville blive indstillet, og det er nu officielt bekræftet.
Støttepartiet Enhedslisten har allerede tilkendegivet opbakning til indstillingen af Frandsen.
Det vil naturligvis også sige, at der allerede er sikret et flertal bag Frandsen til den prestigefyldte post.
“Vi kommer til at indgå i en valggruppe med regeringspartierne og det øvrige parlamentariske grundlag, og vi vil som udgangspunkt bakke op om vedkommende,” siger Peder Hvelplund.
Enhedslistens tilslutning betyder, at Frandsen kan se frem til bred parlamentarisk opbakning ved den forestående afstemning.
Indstillingen af Henrik Frandsen er nu en formel realitet efter Moderaternes officielle udmelding.
Frandsen rykker dermed et afgørende skridt nærmere formandsposten i Folketinget. Valget af en ny formand vil markere et skift i den parlamentariske ledelse.