tirsdag den 16. juni 2026

Ny melding om regeringsforhandlinger: Nærmer os mere og mere

Alternativets leder forlod Marienborg med et smil og sendte et signal om at forhandlingerne bevæger sig i den rigtige retning.

Foto: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

Alternativets leder Franciska Rosenkilde er igen trådt ud fra forhandlingerne på Marienborg, hvor kongelig undersøger Mette Frederiksen leder drøftelserne om en ny regering.

Rosenkilde gjorde i denne forbindelse meget ud af at understrege Alternativets betydning for det grønne ambitionsniveau i den kommende regering.

Grøn profil afgørende

“Hvis det her skal blive Danmarks grønneste regering, så er det afgørende, at Alternativet sidder med ved bordet,” sagde hun ifølge TV 2 til pressen foran Marienborg søndag middag.

Desuden tilføjede hun også, at der er en mærkbar forskel på de grønne ambitioner afhængigt af, om Alternativet er med i forhandlingerne eller ej.

Hun gjorde det dermed også ganske klart, at der især er ét aspekt af forhandlingerne, der vejer tungt for hende og Alternativet.

Tæt på mål

På spørgsmålet om, hvorvidt en ny regering er inden for rækkevidde inden for de næste dage, var Rosenkilde ikke meget for at komme med et konkret svar.

“Det vil vise sig. Jeg kan bare konstatere, at vi nærmer os mere og mere. Men det er sådan, som det tit er med forhandlinger, at det er de sidste hårde knaster vi sidder med,” lød svaret fra hende.

Hun bekræftede dog, at forhandlingerne fortsat er ganske intense, og at den overordnede målsætning er at danne en ny regering.

Læs også

Udforsk.
Udforsk.nu er et moderne nyhedsmedie, der bringer nyheder fra ind- og udland. Vi driver også sportsmediet SportInsider. Du kan kontakte os på redaktion@udforsk.nu.
Copyright © 2026. Udforsk.
Trindsøvej 6, 1., 8000 Aarhus · CVR 28491735 · Ansv. chefredaktør: Nicolai Ohlsen.
Udforsk.nu