SF-rådmand reagerer voldsomt på, at Pia Olsen Dyhr har valgt at ansætte en ny personlig rådgiver.

Økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr har besluttet at ansætte en ny personlig rådgiver.
Det er dog ikke hvem som helst, valget af faldet på. Den pågældende rådgiver forlod nemlig SF efter anklager om upassende adfærd og seksuel krænkelse tilbage i 2020. Det skriver Politiken ifølge Ritzau.
Rådgiveren var dengang chefrådgiver i partiet. Avisen oplyser ikke hans navn.
SF’s rådmand på Frederiksberg, Lotte Kofoed, var én af de kvinder, der i 2020 henvendte sig til partiledelsen med en anklage om seksuel krænkelse.
Henvendelserne fra flere kvinder resulterede i, at Pia Olsen Dyhr til sidst besluttede at fyre ham.
Derfor har Kofoed heller ikke tøvet med at give udtryk for sin vrede over, at selvsamme Pia Olsen Dyhr nu har ansat ham igen.
“Du har udsat mig for et psykisk pres, jeg aldrig har oplevet før. Du har ansat den mand, der krænkede mig, og som du fyrede, fordi han krænkede flere i SF,” skriver hun i et opslag på X.
Kofoed beskriver desuden ansættelsen som et gigantisk hykleri og har ifølge Politiken modtaget henvendelser fra andre SF-medlemmer, der heller ikke finder ansættelsen acceptabel.
Det har også medført, at hun nu overvejer sin fremtid i partiet.
Pia Olsen Dyhr har ikke ønsket at stille op til interview, men har dog forsvaret sin beslutning om at genansætte rådgiveren.
“Efter grundige overvejelser er jeg nået frem til, at det er rimeligt at give vedkommende en ny chance,” skriver hun i en sms til avisen.
Ministeren tilføjer derudover, at hun har stor respekt for, at ikke alle vil være enige. Til trods for dette, så holder hun fast i, at mennesker bør have mulighed for at blive stillet til ansvar og efterfølgende få en ny start.
Den krænkelse, Kofoed beskriver, fandt angiveligt sted på et SF-landsmøde i marts 2020. Den pågældende rådgiver har ikke ønsket at kommentere sagen.