En mangeårig SF-politiker forlader partiet i protest mod ansættelsen af Thomas Nystrøm.

Jan Ravn Christensen, der repræsenterede SF i Aarhus Byråd fra 2010 til 2024, har meldt sig ud af partiet.
Det skriver han selv i et opslag på Facebook.
Over for Ritzau bekræfter han, at udmeldelsen er en direkte reaktion på partiformand Pia Olsen Dyhrs beslutning om at ansætte rådgiver Thomas Nystrøm.
“Jeg kan ikke længere se mig selv som medlem og stå på mål for de handlinger, der er foretaget de seneste dage,” skriver Ravn Christensen, der var medlem af SF i 27 år, i opslaget.
Ifølge Ritzau ønsker han ikke at uddybe sagen yderligere.
Nystrøm blev tilbage i 2020 fyret som rådgiver i SF efter anklager om krænkende og upassende opførsel.
På trods af dette, kunne Politiken onsdag bringe nyheden om, at han nu er blevet ansat som særlig rådgiver for Pia Olsen Dyhr i Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Ansættelsen har udløst bred kritik, der både har sat SF og især Pia Olsen Dyhr under massiv pres.
Thomas Nystrøm har i et Facebook-opslag fredag erkendt, at han ved flere lejligheder har opført sig ‘helt uacceptabelt’.
Ravn Christensens exit fra partiet er blot den seneste udvikling i en sag, der har skabt betydelig uro i SF.
Den mangeårige lokalpolitiker er nemlig langt fra den eneste, der har reageret på partiledelsens håndtering af Nystrøm-sagen.