Fredag eftermiddag mødes Lars Løkke Rasmussen med kongelig undersøger Troels Lund Poulsen – og ifølge Alex Vanopslagh er det nu, at han skal vise, hvad han vil.

Liberal Alliances formand, Alex Vanopslagh, tegner et klart billede af den aktuelle politiske situation i Danmark: Der er kun to veje frem.
Det sagde han forud for et afgørende møde fredag eftermiddag, hvor Lars Løkke Rasmussen er indkaldt til forhandlinger med kongelig undersøger Troels Lund Poulsen.
Mødet finder sted klokken 16.30 på Hotel Scandic Spectrum i København og ventes at blive et vendepunkt i forsøget på at danne en ny regering.
Ifølge Vanopslagh er valget ganske enkelt. Enten bakker Lars Løkke Rasmussen op om dannelsen af en VLAK-regering, eller også vælger han, at gå den anden vej.
“Den anden vej er, at Løkke siger, at det handler om nogen, det handler om ham. Han vil være minister, og så må han se, hvor meget økonomisk ansvarlighed han kan få ved Pelle Dragsted og co.,” sagde LA-formanden til TV 2.
Løkke har endnu ikke officielt afvist at bakke op om en VLAK-regering, men han har dog givet udtryk for sin manglende begejstring for denne model, hvilket har skabt både usikkerhed og frustration hos de blå.
Vanopslagh lagde ikke fingrene imellem i sin vurdering af situationen, da han understregede, at hverken den røde eller den blå blok har appetit på yderligere forsinkelser fra Moderaterne.
“Jeg tror ikke, der er tålmodighed hverken på rød eller blå side til flere julelege med Lars Løkke, så i dag skal han jo afgøre, om han vil have en VLAK-regering eller en rød regering,” lød det fra Liberal Alliances formand.
Fredagens møde mellem Løkke og Troels Lund Poulsen kan derfor blive afgørende for, hvilken retning dansk politik tager – og hvem der i sidste ende ender med at danne landets næste regering.