søndag den 7. juni 2026

Beslutning har skabt debat: Nu stempler Gidsel ind

Verdens bedste håndboldspiller tager bladet fra munden om en omdiskuteret plan og sender dermed et klart signal.

Foto: Vitalii Vitleo / Shutterstock.com

DanskHåndbold har planer om, at København skal fungere som dansk hjemmebane ved slutrunderne i 2031 og 2032.

Her er Danmark blandt landene, der kommer til at være arrangører, men tilsyneladende får kun københavnerne glæde af det.

Men nu advarer Mathias Gidsel mod at gøre hovedstaden til det naturlige omdrejningspunkt og mener, at hverken København eller Herning bør have fortrinsret.

Sender klart budskab

Verdens bedste håndboldspiller understreger over for TV 2 Midtvest, at beslutninger om spillesteder ikke bør tage udgangspunkt i geografi alene.

“Min mening er, at man skal passe på med at centralisere det hele i København, fordi det er hovedstaden. Det skal ikke være reserveret til Herning, men det skal i den grad heller ikke være reserveret til København,” siger Gidsel.

Åben for udvikling

Gidsel er ikke afvisende overfor at inddrage København, men sætter en tydelig grænse for, hvad han er villig til at acceptere.

“Jeg er med på, at man skal have en slutrunde i København, men man må aldrig fjerne det, vi har i Boxen. Vi skal ikke være lukkede for at udvikle håndbold og for eksempel flytte et par kampe til København. Det er jo ikke, fordi os spillere ikke kan rejse til Herning eller København i løbet af slutrunden. Så lang en rejse, er det jo heller ikke,” siger han.

Læs også

Udforsk.
Udforsk.nu er et moderne nyhedsmedie, der bringer nyheder fra ind- og udland. Vi driver også sportsmediet SportInsider. Du kan kontakte os på redaktion@udforsk.nu.
Copyright © 2026. Udforsk.
Trindsøvej 6, 1., 8000 Aarhus · CVR 28491735 · Ansv. chefredaktør: Nicolai Ohlsen.
Udforsk.nu