Sporarbejde sætter togtrafikken delvist ud af spil i hele pinseweekenden, og det mærkes allerede ét sted.

De – sandsynligvis mange – danskere, der har planlagt at rejse med tog i pinsen, er nødt til at forberede sig på et potentielt kaos.
Planlagt sporvedligeholdelse medfører nemlig, at den ordinære togdrift på store dele af det nationale jernbanenet sættes ud af kraft i hele pinseweekenden.
Ifølge DSB vil rejsende, der skal krydse landet fra fredag aften til søndag, i vid udstrækning blive henvist til togbusser frem for det sædvanlige jernbanenet.
Sporarbejdet rammer især forbindelserne, der går på tværs af landet. En togbus vil derfor blive indsat til at betjene strækningen mellem Ringsted og Fredericia, mens en togbus også dækker ruten via Sorø og Slagelse til Ringsted.
En anden togbus kommer ligeledes til at køre mellem Ringsted og Slagelse, og regionaltog vil varetage forbindelsen fra Slagelse til Odense.
InterCity-togene kommer også til at køre med ændrede tidstabeller på flere delstrækninger, herunder København-Ringsted samt Fredericia-Esbjerg og Fredericia-Tinglev.
Forbindelsen Tinglev-Flensborg overgår desuden til en togbus. Ikke nok med det, så bortfalder InterCity- og regionaltoget mellem CPH Lufthavn og Slagelse/Odense helt i perioden.
Forstyrrelserne ser ét sted ud til at påvirke adfærden i høj grad. Platformen GoMore oplyser til TV 2, at de ‘lige nu ser og forventer en stigning på 15-20 procent’ i reservationer i pinsen holdt op imod periode sidste år.
Det tyder på, at mange rejsende derfor leder efter alternativer til den forsinkede og reducerede togdrift.
Alle rejsende opfordres desuden til at orientere sig på DSB’s hjemmeside, hvor der er udgivet et samlet overblik over alle lokale og regionale ændringer i køreplanerne.