Nye beregninger peger på, at der venter en stor regning, hvis tandpleje fremover skal være gratis for alle danskere.

Gratis tandpleje til alle kan blive en meget dyr affære for statskassen.
Det vurderer formanden for Tandlægeforeningen, Torben Schønwaldt, som ifølge Ritzau har regnet på konsekvenserne af en ordning uden egenbetaling.
Ifølge hans beregninger vil det koste omkring 11 milliarder kroner om året at finansiere tandbehandling for danskerne, men det forudsætter, at det nuværende niveau holder.
Regningen vil derfor sandsynligvis ende med at vokse markant, hvis flere vælger at gå til tandlægen, når behandlingen bliver gratis.
Torben Schønwaldt anslår, at de samlede udgifter i et sådant tilfælde kan ende med at stige til op mod 18 milliarder kroner om året.
Han forventer samtidig, at regeringen kan blive overrasket over de økonomiske konsekvenser, når finansieringen skal findes.
Tandlægeforeningens formand peger også på, at der kan være en række praktiske udfordringer ved en gratis ordning.
Flere patienter vil efter hans vurdering skabe et øget pres på landets tandklinikker, som i forvejen har ganske travlt.
Han vurderer, at sektoren ikke uden videre er gearet til at kunne håndtere en markant stigning i efterspørgslen.
Hvis gratis tandpleje rent faktisk ender med at blive en realitet, vil det derfor kræve yderligere tiltag for at kunne sikre tilstrækkelig kapacitet i tandplejen.