Færdselsstyrelsen har i Danmark givet en foreløbig godkendelse til funktionen, men ikke alle danske Tesla-ejere får glæde af den.

Af de cirka 95.000 Tesla-biler, der i kører rundt på de danske veje, har kun omkring 30.000 den nødvendige hardware til at kunne benytte sig af FSD Supervised.
Det estimerer bilejerorganisationen FDM i en pressemeddelelse ifølge Ritzau.
Systemet er udviklet til at kunne assistere føreren med acceleration, bremsning, styring og vognbaneskift. Tesla har på det sociale medie X skrevet, at funktionen snart bliver tilgængelig for danske brugere.
Færdselsstyrelsen understregede i forbindelse med godkendelsen, at FSD Supervised ikke gør bilen helt selvkørende.
Uanset systemets aktivitet vil det derfor til enhver tid være føreren af bilen, der bærer det fulde juridiske ansvar – også ved trafikulykker.
Ydermere lyder det også, at bilens fører til enhver tid skal være til at overtage kørslen.
Styrelsens overordnede vurdering er, at systemet vil bidrage til at styrke færdselssikkerheden. FDM er dog mere forbeholden over for dette.
“Hold øje med ulykker,” lyder opfordringen fra FDM’s politiske chef Torben Lund Kudsk.
Det sker i et interview med Politiken, hvor han anbefaler myndighederne at overvåge antallet af trafikulykker med involvering af systemet i den kommende periode, da man på den måde kan verificere sikkerhedsniveauet.
Adgang til FSD Supervised vil ifølge FDM koste 750 kroner om måneden, hvorfor de danske Tesla-ejere selv skal punge ud for det.
Den danske godkendelse er foreløbig og afventer en endelig afgørelse fra EU-Kommissionen. Såfremt der kommer et afslag herfra, vil godkendelsen bortfalde efter seks måneder.
Færdselsstyrelsen har ifølge Ritzau baseret sin godkendelse på en tilsvarende foreløbig hollandsk godkendelse, der trådte i kraft den 10. april i år.