En tidligere fodboldspiller fra FC København og det danske landshold er tiltalt for svindel for seks millioner kroner.

En midaldrende tidligere fodboldspiller med en fortid i både FC København, en række udenlandske klubber og det danske landshold er sammen med en kvinde tiltalt for svindel med coronahjælpepakker.
Det fremgår af et anklageskrift, som B.T. har fået fingrene i.
Den tidligere fodboldspiller og den førnævnte kvinde er ifølge anklageskriftet tiltalt for at have indgivet urigtige eller vildledende oplysninger.
Det skulle være sket ved i alt seks lejligheder i 2020 og 2021, da de søgte om kompensation hos Erhvervsstyrelsen.
Det samlede beløb, de angiveligt forsøgte at svindle til sig, udgør cirka seks millioner danske kroner.
I alle seks forhold beskrives metoden som manipulation med faste omkostninger, hvilket de angiveligt opnåede via fiktive forpagtningsaftaler.
Det er endnu uoplyst, hvordan de tiltalte forholder sig til anklagerne. I og med, at sagen køres som en domsmandssag, må det dog forventes, at de begge nægter sig skyldige.
Retssagen finder sted ved Retten i Glostrup, hvor den strækker sig over flere dage. Den indledes senere på ugen, skriver B.T.
I 2020 vedtog et enigt Folketing, at der skulle være skærpede straffe for coronasvindel.
Det betyder, at svindel med coronahjælpepakker kan udløse op til dobbelt så høj fængselsstraf og firedobbelte bøder sammenlignet med sager under normale omstændigheder.