En stor del af danskerne har oplevet datalæk, men det er særligt passiviteten efter hændelsen, der bekymrer eksperter.

En ny undersøgelse fra YouGov, der er blevet gennemført på vegne af forsikringsselskabet Gjensidige, viser at 33 procent af danskerne har fået kompromitteret personlige oplysninger.
Bekymrende er det, at en tilsvarende andel af de ramte undlader at handle efterfølgende.
Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, peger i en pressemeddelelse på en udbredt og risikabel vane blandt brugerne.
Mange genbruger de samme adgangskoder på tværs af forskellige tjenester af ren vane og bekvemmelighed. Problemet er, at hvis én adgangskode bliver lækket, kan cyberkriminelle hurtigt få adgang til både personlige oplysninger og flere forskellige konti,” siger hun.
Ved mistanke om et datalæk anbefaler Lene Rasmussen at kortlægge skadens omfang hurtigst muligt, opdatere adgangskoder og slå tofaktorgodkendelse til.
Konsekvenserne af passivitet kan i alvorlige tilfælde resultere i økonomiske tab.
“Har man mistanke om, at betalingsoplysninger er blevet lækket, bør man reagere med det samme ved at kontakte banken og holde øje med mistænkelig aktivitet på sine konti. Hvis personlige oplysninger bliver misbrugt, er det vigtigt at anmelde det til politiet,” siger hun.
Ifølge Lene Rasmussen kan relativt simple justeringer af digitale rutiner markant sænke risikoen for misbrug.
Hun anbefaler brug af en såkaldt password-manager samt at bruge unikke kodeord til hver tjeneste, man har adgang til.
Derudover fremhæver hun vigtigheden af løbende sikkerhedsopdateringer, årvågenhed over for phishing samt brug af tjenester som HaveIBeenPwned til at kontrollere, om ens oplysninger er blevet lækket.