Den amerikanske udenrigsminister Marco Rubio er kommet med en meget opsigtsvækkende melding om Grønland.

Det demokratiske kongresmedlem Sarah McBride stillede onsdag under en høring i Repræsentanternes Hus Rubio spørgsmål om, hvorvidt Marco Rubio ved, at Grønland faktisk tilhører Danmark.
Svaret lød blot: “For nu.”
Rubio tilføjede, at igangværende drøftelser mellem de tre parter udvikler sig i en gunstig retning. Han fremhævede desuden landets betydning for det fælles missilforsvar, skriver Ritzau.
McBride, som i januar deltog i en tværpolitisk delegation til Danmark, udfordrede Rubio på spørgsmålet om ejerskab som forudsætning for forsvar inden for NATO.
Udenrigsministeren tilsluttede sig i denne forbindelse Trumps holdning om, at territorial kontrol forenkler deres opgave med deres forsvar.
Rubio udtrykte desuden en forventning om, at forhandlingerne vil munde ud i positive resultater. Han bekræftede desuden præsidentens deltagelse i det forestående NATO-topmøde i Tyrkiet.
Múte B. Egede, der varetager Grønlands udenrigsanliggender, valgte samme aften at bruge Facebook til at kommentere sagen.
Han understregede her, at beslutninger om Grønlands fremtid alene træffes af befolkningen selv og ikke påvirkes af udmeldinger udefra.
Egede opfordrede til at videreføre dialogen med både USA og Danmark i en ånd af gensidig respekt.
Drøftelserne tog sin begyndelse tilbage i januar, da udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen rejste til Washington D.C.