DF-formand Morten Messerschmidt beskylder regeringen for at sikre sig kontrol over Folketingets Præsidium af ren frygt.

Dansk Folkepartis formand Morten Messerschmidt har reageret på regeringens beslutning om at udpege Henrik Frandsen fra Moderaterne som ny formand for Folketinget.
I et opslag på Facebook kalder han det et bevidst forsøg på magtkoncentration.
Konsekvensen er, at Liberal Alliance mister sin plads i Folketingets Præsidium, mens Socialdemokratiet, Moderaterne og SF ender med at opnå flertallet i organet.
Messerschmidt er direkte i sin kritik.
“Så lukker magten sig igen om Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen. Regeringen ønsker ganske enkelt ikke et præsidium, hvor oppositionen kan få reel indflydelse,” lyder det fra Messerschmidt
Han uddyber også, at han mener, at beslutningen er drevet af frygt blandt regeringen.
“Det siger alt om den frygt, der hersker i regeringskontorerne. For et stærkt og uafhængigt Folketing er den største trussel mod enhver magtfuldkommen regering,” skriver han.
Messerschmidt erklærer sig fortsat engageret i arbejdet for et Folketing, der holder regeringen ansvarlig og undersøger lovbrud, magtmisbrug og nepotisme.
“Når regeringen bruger sin magt på at lukke sig om sig selv, er det, fordi den frygter et Folketing, der tager sin kontrolopgave alvorligt,” skriver han også i opslaget.
Opslaget afsluttes med en klar konklusion om, at beslutningen om at pege på Henrik Frandsen er truffet af frygt.
“Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen gør ikke dette af styrke. De gør det af frygt. Og lad mig sige det helt klart: De har god grund til at være bekymrede,” skriver han.