Dansk Folkeparti og regeringspartierne er i åben konflikt om de danske afgifter på benzin og diesel.

Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, har rettet en skarp kritik mod Socialdemokratiet og Moderaterne.
Det skyldes, at de to regeringspartier er gået i flæsket på Dansk Folkepartis forslag om lavere afgifter på brændstof.
DF har gjort det klart, at de ønsker at reducere afgifter på benzin og diesel samt fjerne momsen på brændstof.
Regeringspartierne advarer dog mod dette, da de mener, at forslaget vil sende en milliard skattekroner ud af landet.
Hertil lyder det også, at en sænkning af momsen på brændstof i praksis ikke kan lade sig gøre.
Messerschmidt har dog været hurtig til at afvise disse argumenter og konstatere, at andre lande allerede har indført tilsvarende lempelser.
“Nu er det sådan, at flere lande har implementeret lavere afgifter og moms, som vi foreslår, så der er noget i regeringens argumenter, der ikke holder. Regeringen er i total panik,” siger han ifølge TV 2.
Skatteminister Jakob Engel-Schmidt anser DF’s forslag for at være useriøst og henviser til EU’s momsdirektiv.
Det gør han, da det efter hans opfattelse ikke giver mulighed for at sænke momsen på brændstof isoleret set.
Et notat fra Skatteministeriet er desuden med til at underbygge ministerens synspunkt. Det fremgår af dette, at EU alene tillader differentieret moms på 33 udvalgte varegrupper.
Brændstof er ikke blandt disse varegrupper, hvilket ifølge ministeriet gør den del af DF’s forslag problematisk.