En kendt britisk hjertelæge advarer nu mod en populær drik, som mange danskere indtager på daglig basis.

Den britiske kardiolog Jeremy London er en flittigt anvendt ekspert i de britiske medier og har med afsæt i dette formået at skabe sig en følgerskare på over en million på Instagram.
Her deler han ofte ud af sin viden, og hans seneste advarsel retter sig mod en af de mest udbredte drikkevarer i de danske køleskabe.
På sin liste over sundhedsskadelige vaner placerer han rygning øverst, mens alkohol beskrives som skadeligt for hver enkelt celle i kroppen. Han fraråder desuden brød og pasta baseret på raffineret mel.
Selvom han fraråder både rygning og anbefaler et minimalt indtag af alkohol, er det ifølge Nettavisen faktisk sodavand, der får den hårdeste behandling af kardiologen.
“Bare lad være med at drikke det. Punktum,” siger Jeremy London ifølge det norske medie Dagbladet, ligesom han betegner den sukkerholdige drik som ‘flydende død’.
Han udtaler, at de mange kalorier fra sodavand er alt for lette at overse, og at mange dermed ubevidst indtager langt mere sukker, end de er klar over.
Læge og forsker William Li støtter op om den nye advarsel og gør det klart, at et højt indtag af sodavand er forbundet med både stofskiftesygdomme og kræft.
“Det er ikke kun sukkeret, der er skadeligt,” siger han og fremhæver tilsætningsstoffer, farvestoffer, smagsstoffer og konserveringsmidler som yderligere risikofaktorer.
Tidligere forskning peger desuden i samme retning.
En undersøgelse offentliggjort i JAMA Internal Medicine i 2019, baseret på data fra mere end 450.000 personer i ti europæiske lande, dokumenterede en sammenhæng mellem indtag af sodavand med både sukker og kunstige sødestoffer og en forhøjet risiko for tidlig død.