Tusindvis af danske passagerer har søgt refusion, efter at en nedrevet køreledning standsede togtrafikken søndag.

DSB har modtaget 7.000 ansøgninger om kompensation efter søndagens driftsstop mellem Ringsted og Slagelse, oplyser selskabets presseafdeling til Ritzau.
Det er mere end en fordobling siden mandag, hvor antallet lød på i alt 3.000 ansøgninger.
Årsagen til de store problemer, som affødte et sandt kaos i flere timer, var en strømaftager på et tog, der forviklede sig i en køreledning og rev den ned.
Al togtrafik på strækningen var som et resultat af dette indstillet fra klokken 13 søndag til klokken 06 mandag morgen.
I løbet af afbrydelsen blev 57 togbusser sat ind på strækningen for at kunne transportere de mange passagerer videre.
Hændelsen medførte desuden store forsinkelser og dermed også forlænget rejsetid for passagerer mellem landsdelene.
Passagerer har som udgangspunkt mulighed for at søge kompensation hos DSB ved forsinkelser på 30 minutter eller mere.
Ved forsinkelse på 30-59 minutter refunderes 50 procent af billetprisen, ved 60-89 minutter ydes 75 procent, og ved over 90 minutters forsinkelse gives fuld refusion.
Søndagens hændelse sker i en periode med usædvanligt mange forsinkelser på det danske jernbanenet.
Den 1. juni oplyste DSB’s administrerende direktør Flemming Jensen til DR, at de allerede havde udbetalt 40 millioner kroner i kompensation i 2026.
“Jeg har ikke oplevet så mange forsinkelser i togtrafikken i de sidste 11 år,” sagde Flemming Jensen i denne forbindelse.
Til sammenligning udbetalte DSB i alt 64,7 millioner kroner i rejsetidsgaranti i hele 2025, hvilket er et tal, der meget vel kan blive overgået i år.